06 december 2005

Företagsspioner överallt

Har jag blivit paranoid, eller pågår det ett ständigt och gigantiskt företagsspioneri mot svenska företag?
Gång på gång har jag blivit uppringd av personer som startar samtalen så här:
Hej, jag heter Mikael. Vilken teleoperatör använder ert företag?
eller
Hej, det här är Anna på YYY-företaget. Vad sysslar ert företag med?
Sen kommer det fråga efter fråga om mitt företag.

Person efter person, som är okänd för mig, förväntar sig att få svar på detaljer om mitt företag utan att jag vet vem de är. Harmlösa detaljer kan tyckas, men även harmlösa detaljer, när de blir tillräckligt många, blir till en insyn som inte är riktigt sunt för ett företags integritet. Än mindre för en journalists integritet.

Det intressanta är att ett så närgånget beteende inte fanns för tio år sedan. Jag undrar när vallen bröts och det var okay att bara ringa upp och fräckt ställa frågor utan närmare presentation av sin person och syftet med frågorna.

Tomas Carlsson 2005-11-06

Inga kommentarer: